یـــــا واحــــــد

یـــــا واحــــــد

۵ مطلب در شهریور ۱۳۹۳ ثبت شده است

1) آیا سخنرانی فن است یا علم توضیح دهید؟  گفتار کم نظیرترین و متداول ترین عملکرد انسان است وبعلت عمومیتش دربین شاخه های دیگر ارتباطات تقریبا جوهرزندگی ما موجودات اجتماعی بشمار می رود. ارتباط گفتاری مهمترین رفتار انسان و بنیان تاثیر متقابل اجتماعی را به وجود می آورد. زندگی حقیقی مثل میزگفتگوی بزرگ است و ما چه بخواهیم و چه نخواهیم یکی از شرکت کنندگان دور این میزگفتگو هستیم. چگونگی ارتباط ما با شرکت کنندگان دوراین میز نه تنها کیفیت آینده زندگی ما را تعیین میکند بلکه تعیین می کند که موفق یا ناموفق خواهیم بود. بنابراین فن بیان یک هنر است نه یک علم.

2) اشکال ارتباط شفاهی را بنویسید ؟ (5مورد)   1. ارتباط گفتاری دوجانبه           2.سخنرانی عمومی         3.ارتباط گفتاری سازمانی                 4. ارتباط گفتاری در رسانه های        5. ارتباط گفتاری درگروههای کوچک

3) چهار مهارت ارتباطی را نام ببرید ؟    صحبت کردن  -  گوش دادن  -  خواندن  -  نوشتن

4) اهمیت آموزش ارتباط گفتاری را به اختصار توضیح دهید ؟ صحبت کردن یک استعداد غریزی و ژنتیکی نیست بلکه یک مهارت و توانایی است که بوسیله یادگیری و تمرین و تجربه بدست می آید. نبودن آموزش در مدارس تصور غلطی است که چون کودکان در دبستان و کودکستان قادر به صبحت کردن و گوش دادن هستند احتیاج به آموزش ندارد. آموزش ارتباط گفتاری می تواند الگوهای گفتاری موثر و مفیدی بوجود آورد. ازآنجا که ارتباط گفتاری طبیعی و آسان است تنها تعداد کمی از ما قدر ت و توان خارق العاده می یابیم و فقط کسانی که از طریق آموزش اصول و تمرین ، تجربه و مهارت لازم را بدست می آورند ، از این استعداد بالقوه استفاده می کنند.

5) علل گرایش مردم به ارتباط شفاهی را توضیح دهید؟  1. سرعت انتقال پیام    2. رهایی از قواعد پیچیده زبانی   3. امکان رفع ابهامات احتمالی در پیام   4. سهولت انتقال پیام و بیان منظور گوینده  5. امکان دریافت سریع بازخورد از مخاطبان   6. بهره گیری از تاثیر ارتباط مستقیم (که خود یک امتیاز است)  76. امکان بهره گیری از ارتباط غیرکلامی (حرکت دست و صورت و بدن)   8. امکان برقراری ارتباط با مخاطبان وسیع تر بدون نیاز جدی به سواد درحد معین.

6) تفاوت و شباهتنهای بین گفتگوی معمولی و سخنرانی را بنویسید؟

شباهت ها : - هردو ارتباط شفاهی و دارای سازمان وساختار هستند وگوینده باید به پیام خود سازمان دهد.   گوینده پیام خود را متناسب با مخاطب خود تهیه و ارائه میکند.  گوینده پیام خود را با هدف کسب نفوذ و نتیجه بیان میکند.  گوینده پیام خودرا درلحظه ارتباط با واکنش های مخاطب تطبیق میدهد و به بازخوردهای او توجه می کند

تفاوت ها : - سخنرانی عمومی دارای ساختار و سازمان مشخص تری و نیازمند آماده سازی و طرح ریزی دقیق تری است. و زمان معین در اختیار سخنران قرار داده میشود. معمولا سخنان او درحین سخنرانی قطع نمیشودونیز سخنران سئوالات مخاطبان را پیش بینی کرده به آنها پاسخ میدهد.  در سخنرانی عمومی زبان رسمی استفاده می شود و اصطلاحات عامیانه بجز درمواردی که اقتضای موضوع یا شرایط خاص باشد ، به کار نمی رود .  سخنرانی عمومی دارای روش متفاوتی برای ارائه است.

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ شهریور ۹۳ ، ۲۱:۳۲
رقیه احمدی

سوال و جواب درس کاربرد وسایل سمعی و بصری                            

 

1- چهار مورد از وظایف مسئول سمعی و بصری و روابط عمومی را نام ببرید.

1- گرفتن عکس و فیلمبرداری از سوژه‌های مختلف                        2- بکارگیری دستگاه‌های سمعی و بصری

3- حفظ و نگهداری اسناد                  4- تکثیر اسناد                  5- همکاری در برگزاری مراسم‌های مختلف

6- تهیه گزارش و ترسیم نمودار                       7- پیشگیری از حوادث و رعایت نکات ایمنی و حفاظتی

 

2- دستگاه اتاق تاریک را چه کسی اختراع کرد و کاربرد آن چه بود؟

در قرن 11 هجری دانشمندی مسلمان به نام ابن هیثم که اهل بصره بود دستگاهی به نام اتاق تاریک درست کرد و از آن برای مطالعه ستارگان و کسوف و خسوف استفاده می‌نموده است. این وسیله طی جنگ‌هایی که بین مسلمانان و مسیحیان در آن زمان درمی‌گرفت به اروپا راه یافت و مورد توجه دانشمندان و هنرمندان اروپایی (مثل داوینچی و میکل آنژ) قرار گرفت.

 

3- پیدایش عکاسی در ایران را توضیح دهید.

نخستین دستگاه عکاسی که به ایران آمد به ناصرالدین شاه قاجار تعلق داشت. او به عکاسی علاقه زیادی داشته و عکس‌های بسیاری از خود، زنان حرم‌سرا، سفرها و خاندانش تهیه کرد. اولین کسانی که در ایران به طور عمومی به عکاسی پرداختند تنی چند از فرانسه، اتریش و ایتالیا بودند که در دارالفنون تدریس می‌کردند.

 

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۶ شهریور ۹۳ ، ۲۲:۵۵
رقیه احمدی

درس کاربرد وسایل سمعی و بصری                                           نام استاد: جناب آقای آژیرنیا

 

مسئول سمعی و بصری و روابط عمومی

وظایف مسئول سمعی و بصری و روابط عمومی عبارت است از:

1- گرفتن  عکس و فیلمبرداری از سوژه‌های مختلف

2- بکارگیری دستگاه‌های سمعی و بصری

3- حفظ و نگهداری اسناد

4- تکثیر اسناد

5- همکاری در برگزاری مراسم‌های مختلف

6- تهیه گزارش و ترسیم نمودار

7- پیشگیری از حوادث و رعایت نکات ایمنی و حفاظتی

 

دوربین عکاسی: در قرن 11 هجری دانشمندی مسلمان به نام ابن هیثم که اهل بصره بود دستگاهی به نام اتاق تاریک درست کرد و از آن برای مطالعه ستارگان و کسوف و خسوف استفاده می‌نموده است. این وسیله طی جنگ‌هایی که بین مسلمانان و مسیحیان در آن زمان درمی‌گرفت به اروپا راه یافت و مورد توجه دانشمندان و هنرمندان اروپایی (مثل داوینچی و میکل آنژ) قرار گرفت.

 

اولین عکس تاریخ: در سال 1822 میلادی توسط ژوزف نی پس فرانسوی گرفته شد که از آن به بعد حرفه عکاسی به طور رسمی شروع شد.

 

پیدایش عکاسی در ایران:

نخستین دستگاه عکاسی که به ایران آمد به ناصرالدین شاه قاجار تعلق داشت. او به عکاسی علاقه زیادی داشته و عکس‌های بسیاری از خود، زنان حرم‌سرا، سفرها و خاندانش تهیه کرد. اولین کسانی که در ایران به طور عمومی به عکاسی پرداختند تنی چند از فرانسه، اتریش و ایتالیا بودند که در دارالفنون تدریس می‌کردند.

 

انواع دوربین‌های عکاسی:

به طور کلی دوربین‌های عکاسی به دو حالت آنالوگ و دیجیتال می‌باشند. در دوربین‌های آنالوگ عمل عکاسی بر روی فیلم‌هایی که خریداری می‌شود، صورت می‌گیرد ولی در دوربین‌های دیجیتال تصاویر به صورت داده‌های الکترونیکی بوده که در حافظه دستگاه ذخیره می‌شود.

 

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۴ شهریور ۹۳ ، ۰۷:۵۹
رقیه احمدی

نمونه سوالات درس کاربرد وسایل سمعی و بصری                    نام استاد: جناب آقای آژیرنیا

 

1- چهار مورد از وظایف مسئول سمعی و بصری و روابط عمومی را نام ببرید.

2- دستگاه اتاق تاریک را چه کسی اختراع کرد و کاربرد آن چه بود؟

3- پیدایش عکاسی در ایران را توضیح دهید.

4- انواع دوربین‌های عکاسی را نام برده و یکی را توضیح دهید.

5- انواع رسانه‌ها را نام ببرید. با ذکر مثال

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۵ شهریور ۹۳ ، ۲۱:۵۹
رقیه احمدی

درس مراسم و تشریفات                                                   نام استاد: جناب آقای قربانی

 

فرایند ارتباط غیر کلامی، محور اصلی تشریفات است.

اهداف ارتباط: 1- اعتبــار و احترام، 2- عقـاید و احساسات خود را ابراز کند، 3- دیگران را بفریبیم و تقلب کنیم، 4- ارتباط برای کمک به دیگران و رسیدن به توافق می‌تواند باشد، 5- با دیگران دوست شویم، دست نیاز به سوی یکدیگر دراز کنیم، مبادله، معامله و تحصیل معاش کنیم.

 

وظایف چهارگانه ارتباط غیرکلامی:

1- تکمیل پیام‌های کلامی                           2- تایید پیام‌های کلامی

3- تکذیب یا رد پیام‌های کلامی                     4- جایگزین پیام‌های کلامی

 

دو اصل اساسی تشریفات در ارتباط انسانی:

1- تشریفات برای همه کس                                   2- تشریفات در همه جا

 

تشریفات به 3 سوال  اساسی پاسخ می‌گوید:

1- برای چه کسی؟                          2- کجا؟                             3- کی یا چه زمانی؟

 

معانی عام تشریفات: تشریفات به معنای تجمل‌گرایی و تجمل‌پرستی نیست، بلکه به معنای نظم‌دهی و نظم‌بخشی براساس مجموعه‌ای از اصول کلی اخلاقی مشترکی است که در یک سازمان یا جامعه که روند فعالیت‌های منسجمی را در پیش دارد بکار گرفته می‌شود. به عبارت دیگر تشریفات رعایت یک سری قوانین رفتاری است که متناسب با ساختار اجتماعی فرهنگی و ویژگی‌های مذهبی و تاریخی کشورها به عمل درمی‌آید.

۵ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۲ شهریور ۹۳ ، ۲۰:۳۸
رقیه احمدی